سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین راهکار برای رشد سریع استارتاپ چیست؟ معرفی 8 روش برای پیشر

بهترین راهکار برای رشد سریع استارتاپ چیست؟ معرفی 8 روش برای پیشرفت


 

  • بهترین راهکار برای رشد سریع استارتاپ چیست؟ معرفی 8 روش برای پیشرفت

    برای رشد سریع استارتاپ باید بخش‌های مختلف آن را تراز کرد. به عبارتی، اگر دپارتمان‌ها و قسمت‌های مختلف یک مجموعه با یکدیگر ساز مخالف بزنند، درگیری‌ها و تضاد‌ها متعددی پدید خواهد آمد.

    8 روش برای رشد سریع استارتاپ و حرکت آن در مسیر رو به پیشرفت

    تراز کردن یک شرکت، به معنی اطمینان از حرکت همه کارکنان آن به سوی یک هدف مشترک است. این عبارت بیشتر در زمان بحث درباره اهداف مالی به کار می‌رود، اما نباید از اهمیت آن در بیان اهداف و ارزش‌های اصلی شرکت غافل شد. رشد سریع استارتاپ در گرو تراز نگه داشتن آن است.

    وقتی یک شرکت تراز نیست، هر دپارتمان یا بخش مختلف آن، به سمت اهداف گوناگونی حرکت خواهد کرد. در برخی موارد، این اهداف ممکن است مخالف یکدیگر بوده و برای هم اختلال ایجاد کنند! این چالشی است که حتی بهترین و موفق‌ترین شرکت‌های دنیا در حوزه‌های کاری مختلف نیز با آن رو به رو می‌شوند. در نتیجه برخورد استارتاپ‌ها با این دسته مشکلات دور از انتظار نیست. یک استارتاپ باید برای رشد سریع، در مسیر صحیح و دقیقا رو به پیشرفت حرکت کند.

    رشد سریع استارتاپ در گرو تراز نگه داشتن آن است

    عدم همکاری و نبود چشم‌اندازی یکسان در قسمت‌های مختلف یک مجموعه، نتیجه‌ای جز بروز تضادهای داخلی نخواهد داشت. نکته اساسی اینجاست که در برخی شرایط، این کشمکش‌ها کشنده خواهند بود. فراموش نکنید نزدیک به 90 درصد استارتاپ‌ها با شکست مواجه می‌شوند. دلیل این اتفاق فقط وجود رقابت شدید در برخی زمینه‌های کاری نیست. این استارتاپ‌ها اغلب خود، زمینه نابودی‌شان را ایجاد می‌کنند.

    رشد سریع استارتاپ

    به صورت تئوری، درک معنی و چگونگی تراز نگه داشتن استارتاپ ساده است، اما در زمان اجرا، مجری با پیچیدگی‌های فراوانی رو به رو خواهد شد. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم روش‌هایی را برای تراز نگه داشتن و رشد سریع استارتاپ بیان کنیم.

    1- ماموریت استارتاپ باید شالوده و پایه آن باشد

    بنیاد یک استارتاپ یا شرکت تراز شده، داشتن ماموریت و هدف یکسان در سرتاسر آن است. قبل از این که تیم‌های خود را در راستای رسیدن به اهداف مالی یکسان تراز کنید، باید بستر کار آن‌ها را در راستای یکسانی قرار بدهید. به عبارتی ماموریت تیم شما باید پایه و اساس تشکیل شدن آن باشد. تنها در صورتی که ماموریت اصلی مجموعه، تنها هدف همه اعضای آن است، می‌توان به رشد سریع استارتاپ امیدوار بود. فراموش نکنید ماموریت شرکت باید کوتاه، خاص و قابل به یادسپاری باشد.

    برای مشتریان خود قرار است چه کاری انجام بدهید؟ به عنوان نمونه می‌توانید بیانیه ماموریت گوگل را در نظر بگیرید:

    هدف ما، سازماندهی اطلاعات (در سرتاسر) جهان و دسترس‌پذیر و مفید (قابل استفاده) کردن آن‌ها برای همه است.

    بیانیه ماموریت خود را به همین شکل در قالب چند کلمه مشخص کنید. به این ترتیب اعضای تیم متوجه خواهند شد تلاششان قرار است به چه نتیجه‌ای ختم شود. داشتن دیدگاهی کلی درباره اساس و شالوده شرکت، سبب می‌شود بهتر و سریعتر به اهداف مالی نیز دست پیدا کنید. وقتی اساس، چشم‌اندازهای مالی در نظر گرفته می‌شود، اعضا همیشه با نوعی سر در گمی رو به رو بوده و نمی‌توانند از جان و دل برای کار مایه بگذارند.

    قدم دوم، تراز کردن ماموریت خود با اهداف مالی مشخص، اهداف رشد و دیگر چشم‌اندازها است. به عبارتی باید اهداف خود را به چیزی جذاب و دارای کشش برای اعضای تیم وصل کنید.

    مقاله پیشنهادی: آموزش ساخت یک برند قدرتمند بر اساس آخرین تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ

    در جریان بروز تضاد و مشکلات داخلی در دل یک استارتاپ، تنها در صورت قرار دادن همه اعضا در یک مسیر به وسیله تعریف ماموریتی مشترک برای آن‌ها، از مخمصه نجات پیدا خواهید کرد. فراموش نکنید ماموریت باید کلی باشد و نباید هدفی جزئی و سطحی همچون کسب یک میزان سرمایه مشخص را به عنوان بیانیه اعلام کنید.

    2- اهداف و مقصد کنونی را شفاف بیان کنید

    این اقدام ممکن است روشی بدیهی به منظور رشد سریع استارتاپ به نظر برسد، اما در عمل بسیاری از شرکت‌ها، نکته مهمی را درباره آن در نظر نمی‌گیرند؛ استارتاپ شما دارای اهداف و اولویت‌هایی است. باید آن‌ها را تا جای ممکن شفاف کرد.

    توجه به اولویت‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. ممکن است ماموریت کلی برای یک بازه زمانی طولانی و چند ساله تغییر نکند، اما ترتیب چینیش اولویت‌ها دستخوش تغییر قرار بگیرد. باید مشخص کنید در حال حاضر، اهمیت چه اقدامی از بقیه بیشتر است. همیشه، چیزهای دیگری در کنار فعالیت کنونی وجود دارند که می‌توانید به آن‌ها توجه کنید، اما مدیر عامل می‌بایست مهم‌ترین عمل را برای تمرکز روی آن در حال حاضر، مشخص کند.

    رشد سریع استارتاپ

    موفقیت در این روش، در گرو افزایش توانایی «نه» گفتن (به فعالیت‌های کم اهمیت در حال حاضر) است! دلیل اهمیت این موضوع، اطمینان از مدل‌سازی نحوه فعالیت بخش‌های مختلف، از بالا به پایین (رده‌های مدیریتی تا رده‌های اجرایی)، توسط مدیر عامل است.

    وقتی ترتیب چینش اولویت‌ها تغییر می‌کند، تیم را در معرض خطر قرارگیری در مسیری کاملا متفاوت قرار خواهید داد. این موضوع مخصوصا برای استارتاپ‌ها فاجعه‌بار است، چرا که از رشد سریع استارتاپ جلوگیری می‌کند. از طرفی می‌دانیم اساس یک استارتاپ، رشد با سرعت بالا است، در غیر این صورت با شکست رو به رو خواهد شد.

    3- اهداف دپارتمان‌ها را با هدف کل مجموعه تراز کنید

    وقتی ماموریت اصلی کل مجموعه در بالاترین سطح مشخص شد، قدم بعدی، اطمینان از درک آن توسط اعضای بخش‌های مختلف است. علاوه بر آن، اعضا باید بدانند هدف دپارتمانی که درونش مشغول فعالیت هستند چه بوده و چه ارتباطی با ماموریت اصلی سازمان دارد. به عنوان بخشی از دپارتمان‌های مهم اغلب شرکت‌ها باید به حسابداری، فروش و بازاریابی اشاره کرد.

    داشتن ماموریت کلی حائز اهمیت است، اما معنی این ماموریت برای هر یک از بخش‌های شرکت شما به صورت جداگانه، چیست؟ باید از قرارگیری همه در یک سمت اطمینان پیدا کنید. طبق تعریف، سیستم مجموعه‌ای از اجزای بهم پیوسته‌ای است که خود یک سیستم کوچکتر محسوب شده و دارای هدف مشخصی هستند، اما این هدف به صورت طولی (و نه عرضی) با سیستم اصلی در ارتباط است.

    هدف از تقسیم یک مجموعه (سیستم) به دپارتمان (اجزا) مختلف، افزایش سرعت و بهره‌وری به وسیله تقسیم کار است. هر بخش استارتاپ هدف جداگانه‌ای را دنبال کرده و وظایف و فعالیت‌های آن متفاوت از بقیه است، اما این هدف منحصربه‌فرد باید متصل، هماهنگ و در راستای ماموریت و هدف اصلی مجموعه باشد.

    4- اهداف را به اعمال شفافی ترجمه کنید

    تا اینجا بیشتر به صورت تئوری پیش رفته و بعد از بیان ماموریت شرکت و تعیین اولویت‌ها، هدف جداگانه اما مرتبط با ماموریت اصلی را برای هر دپارتمان مشخص کردیم. وقتی اهداف در هر دو سطح بالا (ماموریت اصلی) و سطح پایین (هدف هر دپارتمان) مشخص شد، باید اعمالی که به منظور رسیدن به آن‌ها می‌بایست انجام شوند را تعیین کنید.

    رشد سریع استارتاپ

    به عنوان نمونه‌ای ساده، وقتی هدف یک فرد کاهش 5 کیلوگرم وزن است، باید اقداماتی همچون ورزش کردن، رعایت تغذیه سالم و افزایش کیفیت خواب را دنبال کند.

    مقاله پیشنهادی: طراحی سایت و بازاریابی ویروسی چطور به موفقیت شما کمک میکنند؟

    بهتر است برای جلوگیری از پیچیده شدن فرآیند تبدیل اهداف به فعالیت‌ها، کار را با تعیین دو یا سه هدف آغاز کرده و سپس آن‌ها را به تعدادی قدم و فعالیت قابل اجرا تقسیم کنید. در ادامه همه تمرکز اعضای تیم روی اجرای این اقدامات قرار خواهد گرفت.

    5- کلید موفقیت برای رشد سریع استارتاپ تکرار است!

    برای رشد سریع استارتاپ این نکته کلیدی را نباید فراموش کنید. در یک استارتاپ، همه چیز خیلی سریع رخ می‌دهد. محتوا و نتایج جلسه‌های برگزار شده طی جلسه هفته گذشته، ممکن است خیلی زود فراموش شوند. به همین دلیل باید به صورت مستمر و حتی روزانه، اهداف و اولویت‌های مهم کنونی را مرور کنید؛ بحث و گفتگو پیرامون ماموریت اصلی و اهداف دپارتمان‌ها فقط برای یک مرتبه کافی نبوده و در ذات، فرآیندی پیوسته محسوب می‌شود.

    بهترین قدم برای حفظ استمرار، بازگشت به مرحله اول یعنی بیان ماموریت اصلی است. به وسیله اتصال و تراز کردن اهداف دپارتمان‌ها با ماموریت مجموعه، می‌توانید آن‌ها را همیشه جلوی چشم اعضای تیم‌های مختلف قرار بدهید.

    رشد سریع استارتاپ

    وقتی به صورت پیوسته به قدم اول و مخصوصا مرحله تعیین اهداف زیر مجموعه‌ها برمی‌گردید، قادر خواهید بود بر اساس آخرین تغییرات در بازار و محیط رقابت، تغییرات ریز و درشت مورد نیاز را اعمال کنید. تنها در این صورت می‌توان در یک بازار رقابتی دوام آورد. البته نیاز به اعمال تغییر از پایین به بالا کاهش پیدا می‌کند. به عبارتی برای موازی شدن با آخرین تغییرات بازار و در نظر گرفتن نیاز‌های کنونی آن، ابتدا باید اعمال قابل اجرا را دستخوش تغییر قرار داده و در صورت نیاز، به سراغ دست‌کاری اهداف بروید. به ندرت شرکتی مجبور به تغییر ماموریت اصلی خود خواهد شد، مگر این که از ابتدا در تعیین آن دقت کافی صرف نکرده باشد.

    6- بررسی پیوسته فرآیند را فراموش نکنید

    اهمیت بررسی و ارزیابی چگونگی پیشرفت استارتاپ، به اندازه اهمیت بیان ماموریت و اهداف و سپس شکستن آن‌ها به اقدامات قابل اجرا است. در بدترین شکل، بررسی باید به صورت ماهیانه صورت بگیرد. در صورت امکان، این کار را بخشی از برنامه روزانه و هفتگی خود قرار بدهید تا بتوانید نحوه تغییر را به صورت روزانه، هفتگی و همچنین ماهانه رصد کنید. از آن جایی که معمولا ارزیابی روزانه امکان‌پذیر نیست، ایده‌آل‌‌ترین حالت را می‌توان بازه‌های زمانی هفتگی دانست.

    مقاله پیشنهادی: اهمیت هشتگ اینستاگرام در بازاریابی محتوا

    احتمالا در اولین بررسی‌ها، به تراز نبودن تیم‌های مختلف پی خواهید برد. این موضوع نشان می‌دهد باید صبر و حوصله به خرج دهید، چرا که اجرای مراحل گفته شده تا اینجا و سپس دریافت بازخورد خوب از آن‌ها به زمان نیاز دارد. عکس این موضوع نیز برقرار است. خارج شدن دپارتمان‌ها و تیم‌ها از مسیر درست و بهم ریختن تراز آ‌ن‌ها نیز طی یک شب رخ نداده و مجددا اتفاقی زمان‌بر است. به همین دلیل رفع آن نیازمند صبر و حوصله است.

    اولین مزیت ارزیابی پیوسته، یادآوری همیشگی ماموریت و اهداف است. دومین دلیل اهمیت آن، جلوگیری از مشکل پیش از جدی شدن آن است. وقتی بررسی نحوه پیشرفت استارتاپ به طور پیوسته صورت می‌گیرد، در صورت خارج شدن تیم یا مخصوصا دپارتمان از مسیر صحیح، خیلی زود مشکل را برطرف خواهید کرد، پیش از این که رفع آن به خاطر حرکت در مسیر غلط برای مدت زمانی طولانی، زمان‌بر و هزینه‌بر شود. برخی مواقع این اتفاق تاثیرات بدی روی کل مجموعه گذاشته و از رشد سریع استارتاپ جلوگیری می‌کند.

    یکی از روش‌های عملی پیاده‌سازی این روش، ایجاد یک داشبورد داخلی قابل مشاهده برای همه اعضای مجموعه است. مدیران رده بالایی و مسئول ارزیابی نحوه پیشرفت شرکت، اطلاعات مهم را در اینجا قرار می‌دهند.

    7- برای همه جلسه‌های کوتاه روزانه داشته باشید

    جلسه‌های سرپایی و کوتاه به کارمندان اجازه می‌دهد به طور پیوسته درباره فعالیت خود گزارش بدهند. این نحوه کار برای شرکت‌های نرم افزاری و مخصوصا تیم‌های مهندسی آن‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

    بهترین روش، برگزاری جلسه‌ای کوتاه مدت با حضور اعضای یک تیم است. ممکن است به خاطر تعدد تیم‌ها، مجبور باشید جلسه با هر یک را به صورت هفتگی برگزار کنید. فارغ از بازه زمانی، استمرار در این کار را فراموش نکنید. چنین جلسه‌هایی به خاطر تعامل اعضای یک تیم پیرامون آن چه انجام می‌دهند، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

    8- موفقیت‌ها را همراه با شفاف‌سازی درباره چالش‌ها جشن بگیرید

    از اهمیت صرف زمان برای اشاره به موفقیت‌های یک تیم یا حتی کل یک دپارتمان در راستای دنبال کردن هدفی موازی با ماموریت اصلی، نباید غافل شد. به عنوان نمونه، به چنین مناسبتی می‌توان یک وعده غذایی را دور هم میل کرد. حضور مدیر عامل و افراد درگیر در سطوح بالایی شرکت در دل اعضای تیم‌ها و بروز رفتارهایی همچون غذا خوردن با آن‌ها سر یک میز، قوت قلبی برای کارکنان است.

    هیچ فعالیت و دستاوردی بدون نقص و 100 درصد کامل نیست، به همین دلیل ضمن برگزاری جشنی کوچک، باید نکات منفی را بیان و روش‌هایی برای برطرف کردن آن‌ها مطرح کرد.

    منبع: webdesignerdepot